onsdag 26 september 2012

Quornkorv med tomat

Nu har jag gjort en ny korv-i-ugn-rätt, denna gång med Quornkorv; inte de vanliga smala korvarna utan de som är typ som Falukorv.  Det är två tjocka korvar i en förpackning.

INGREDIENSER till 3 - 4 personer
1 förpackning Quorn Middagskorv (heter den så??)
2 tomater i skivor (jag hade en röd och en gul)
ca 8 champinjoner
smör till formen


TOMATSÅS
500 g krossade tomater
2 gula lökar, finhackade
2 dl Creme Fraiche
Vitlök efter tycke och smak
Valfria kryddor. Jag hade örtsalt, svartpeppar & paprikapulver
smör att steka i

Riven ost, ca 1½ - 2 dl

GÖR SÅ HÄR
Börja med såsen: stek löken i smöret en stund tillsammans med kryddorna och vitlöken. Häll på de krossade tomaterna och låt puttra utan lock så en del av vätskan kokar bort; ca 20 - 30 minuter. Rör om då och då. Tillsätt creme fraiche och smaka av.
Medan såsen puttrar så skär du de upptinade korvarna i skivor. Varva korven med tomatskivorna i en smord ugnsfast form.


Dela champinjonerna i fjärdedelar och stek på dem lite (jag gjorde inte det och det vart i vattnigaste laget, så nästa gång kommer jag göra det!) och lägg champinjonerna i formen med korven och tomaterna.
Häll över tomatsåsen
och toppa med riven ost.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 - 30 minuter på 200 grader.

Detta blev riktigt gott!! Lite vattnigt som sagt, men kokar man ihop såsen så vattningheten försvinner och steker champinjonerna samt gärna låter maten stå och "goa till sig" en kvart eller så innan man hugger in så har man löst det "problemet"!

Anneli.

Inga kommentarer: