lördag 23 juni 2012

Midsommar 2012

Grillning stod på schemat denna Midsommarafton!
Jag är inget stort fan av att grilla, men i goda vänner lag kan det bli riktigt trevligt - och det blev det också! :D

Att grilla vegetariskt går hur bra som helst! Gott blir det också!!
Förutom allehanda grönsaker så kan man ju också grilla olika sojaprodukter, Quornprodukter och en del ostar!
På bilden här inunder ser ni det jag valde att grilla denna gång: rödlök, champinjoner, paprika, aubergin och "grillost" av märket "GAZI".
Redan kvällen innan skalade, sköljde och ansade jag grönsakerna och penslade dem med egentillverkad grillolja som fick ligga och "goa till sig" i kylen över natten.
Jag tycker om att grilla på ett dubbelvikt ugns/grillfolie så att oljan inte rinner ner på kolen och gör så att det slår upp flammor och osar. (Då bildas det giftiga ämnen i maten sa de på nyheterna härom dagen).
Av detta (+ en av auberginskivorna som inte var klar när jag tog bilden) blev jag proppmätt! Grillosten - som var en nyhet för mig - tyckte jag om! Den var i och för sig ganska smaklös, trots att jag penslat grillolja på den, men den var åtminstone inte så där otäckt salt som vissa halloumiostar kan vara!

Hemgjord grillolja är busenkel att tillverka! Ta bara en god olja (jag hade rapsolja som det legat ugnstorkade tomater i (se recept här på bloggen) och sen kryddade jag bara med pepparblandning, lökpulver, Trocomare örtsalt och massor av vitlök! Men man kan förstås ha nästan vilka kryddor som helst efter tycke och smak!! Pensla generöst på det som ska grillas, speciellt på aubergin som suger åt sig mycket olja!

Till efterrätt hade min kompis Nettan gjort en LCHF-tårta efter ett recept i nya tidningen "Mat och Hälsa".
 Fast Nettan hade jordgubbar istället för hallon som på bilden.
Av oss 8 pers som firade Midsommar tillsammans så var det egentligen bara jag som tyckte att tårtan var god! Men av oss 8 så var de också bara jag som ätit LCHF tillräckligt länge för att uppskatta mindre söta efterrätter! De andra saknade alltså sötman. Konsistensen tyckte jag var jättebra!!

Jag orkar inte skriva av receptet, men jag lägger ut en bild på det och så hoppas jag att ni kan läsa receptet från bilden! Om ni klickar på bilden blir den större! Annars så får ni helt enkelt köpa tidningen, vilket jag tycker att ni kan göra ändå!! Det är en riktigt bra mattidning med många goda recept och annat läsvärt!!
Ja det var allt för denna gång! :D

Anneli.

Inga kommentarer: