lördag 26 maj 2012

Man-tager-vad-man-haver-paj

Inspirerad av Bloggen LCHFLIFE trotsade jag värmen och satte på ugnen!! Och det ångrar jag inte!!
I sann Kajsa Warg-anda fick fyllningen bli lite av varje av det jag hade hemma. Tur att jag gillar att improvisera! :D

"MAN-TAGER-VAD-MAN-HAVER-PAJ"


INGREDIENSER:
PAJDEG:

3 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrö
1 msk Fiberhusk
40 gr smör/kokosolja
1 stort ägg
1 nypa salt

GÖR SÅ HÄR:
Blanda ihop alla ingredienser i en bunke. Pressa ut degen i en pajform och låt vila i kylen minst 30 minuter. Förgrädda 7-8 minuter innan fyllningen ska i.

Självklart gör man vilken fyllning man vill och för min del blev det efter inventering i frys och kyl följande ingredienser:

ca 100 gr Quornbitar
2 finhackade lökar
ett par dl ärtor
½ påse broccolibuketter ca 200 - 250 gr
ett par msk Creme Fraiche
en skvätt grädde
ca 1½ dl Keso
3 stora ägg
ca 5 dl riven ost
Grönsaksbuljongpulver
pepparmix
lökpulver
Trocomare örtsalt
Smör att steka i

Löken och Quornbitarna stekte jag i lite smör. Ärtor och broccoli förvälldes ca 1 minut, sen hällde jag av vattnet och vände ner det i stekpannan med löken och Quornbitarna så att all vätska skulle få ånga av.
I en bunke blandade jag Keso, Creme Fraiche, det mesta av den rivna osten, kryddorna och sist äggen.

Efter att ha förgräddat pajskalet hällde jag först i allt från stekpannan och sen äggstanningen över, och så lite extra ost uppepå.
Grädda i 200 grader i ca 25 - 30 minuter. Klart!! :D

1 kommentar:

Senka I sa...

Hej,

Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på Hittarecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Med vänliga hälsningar,

Senka
senka@hittarecept.se