lördag 10 december 2011

LCHF-lussebullar

Idag har jag gjort mitt allra första experiment med att baka LCHF-lussekatter! De blev bra i smaken tycker jag och konsistensen blev också bra. Men det går inte riktigt att jämföra med "riktiga" lussekatter bakade på vetemjöl... Men har man bestämt sig för att man inte vill äta vete så är det så här det får vara!! Och jag klagar inte!! :P
1½ dl Pofiber
1½ dl Bakerix
1½ msk Fiberhusk
1 msk Ogran Gluten Substitute
½ dl Sukrin/Sötrix
1 nypa salt
0,5 g saffran
1 tsk stött kardemumma
1 rågad tsk bakpulver
½ dl smält smör
3 ägg
½ dl grädde
1½ dl vatten

GÖR SÅ HÄR:
Blanda alla torra ingredienser utom kardemumma och saffran.
Smält smöret, rör ner kardemumma och saffran. Blanda i äggen, grädden och vattnet. Sist i med torrvarorna. Rör om ordentligt och låt smeten svälla i ca 30 minuter.
Ja, sen är det bara att forma dem med blöta händer, vilket är lite pilligt - men det går!! Men det går lika bra att göra runda bullar vilket är lite lättare! Smaken blir ju densamma!! :D
Grädda bullarna i 200 grader tills de fått fin färg. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog faktiskt, men ungefär 15 minuter eller så tror jag.
Lycka till!

Anneli.

Inga kommentarer: