söndag 10 februari 2013

Schwarzwaldtårta Surprise

Jag skrev ju i förra inlägget att jag skulle lägga ut mitt recept på Schwarzwaldtårta OM den blev bra. Nu blev den inte så himla bra som jag hade hoppats, men jag lägger ut receptet ändå så kanske nån vänlig själ kan komma med svar eller förslag på hur det kan förbättras!
 BOTTNAR:
6 äggvitor
3 dl Sukrin Melis (som florsocker)
1 liten nypa salt (tar fram sötman)
4 dl hasselnötter

GÖR SÅ HÄR:
Mal hasselnötterna på en mandelkvarn och ställ åt sidan så länge. Ta fram 3 bakplåtspapper, och med hjälp av en vanlig flat tallrik ritar man upp en cirkel på varje. Vispa äggvitorna, saltet och sukrinet till hårt skum - gärna över ett vattenbad med riktigt hett vatten! Det var min pappa, som var konditor/bagare/kock, som lärde mig det. Han sa att det går fortare att vispa då. Men det tar ändå säkert 5 minuter med elvisp.
Vänd försiktigt ner de malda hasselnötterna i de hårdvispade äggvitorna och fördela smeten på de 3 bakplåtspapperna. Bred ut smeten jämt och försiktigt.
Grädda en i taget på 150 grader i ca 12 - 14 minuter, tills de har fått lite färg.
låt svalna lite innan du försiktigt lossar den och lägger den på ett galler.

Och nu kommer det som jag undrar lite över och som jag undrar om ni kan tipsa mig om hur ni brukar göra:
När bottnarna var svala och "färdiga"(?) så var de fortfarande lite kladdiga och böjliga. Så jag ställde in dem på gallret i ugnen igen på 50 grader och ugnsluckan på glänt. Där fick de stå i flera timmar tills de var alldeles torra. Problemet var att de var också ganska hårda och inte så där spröda som jag hade velat ha dem...! Kanske hade det varit bättre om de bara hade fått torka till i rumstemperatur...? Eller kan man ha lite bakpulver i smeten...?? Skulle smeten ha bretts ut tunnare...??

Ja, ja.. Moving on..!
I ett vattenbad smälte jag 150 g fin 70 %:ig choklad, och med hjälp av en slickepott spred jag ut den smälta chokladen som en rektangel tunt på ett bakplåtspapper. Jag försökte räkna ut hur många rutor jag behövde och la till några extra ifall några skulle gå sönder och jag fick bara 3 stycken över när tårtan var klar! :D (Bara en gick sönder!)
Innan chokladen stelnat helt skär man med en vass kniv ut rutorna, ställer chokladen på ett svalt ställe för att stelna helt och sen bryter man isär alla rutorna försiktigt.
Chokladen som blev kvar ringlade jag över bottnarna. Som ni ser gjorde jag också två små bottnar till en annan liten tårta, men receptet jag skriver här är till 3 bottnar!
När jag skulle lägga ihop tårtan gick det åt 6 dl vispgrädde och 2 pkt frusna körsbär som fått tina upp i en sil så det mesta av saften inte var kvar i bären. Sen grovhackade jag körsbären.
På två av bottnarna bredde jag över vispad grädde och fördelade ett paket hackade körsbär på varje. Det är körsbären som är "the surprise" i min Schwarzwaldtårta! :P
Det här är den lilla tårtan, men jag gjorde lika på båda!

Ja, så var det bara att lägga ihop allt, lägga den tredje botten ovanpå de andra och fördela grädden över och sist lägga ut chokladfyrkanterna med uppsidan mot tårtan - de är slätare och finare på undersidan. Ja, och så siktade jag lite kakao över det hela innan jag la dit 3 hela körsbär i mitten som ni såg på första bilden.

NOTE: Eftersom tårtbottnarna var så pass hårda som de var så blev ju tårtan därefter...! Smaken var ju bra, men att jag lagt ihop den ca 2 timmar innan vi började äta av den hjälpte inte mycket... MEN: det blev lite tårta kvar som fick stå i kylen över natten. Som efterrätt efter kvällsmaten åt vi upp den och då var den mycket bättre!! Bottnarna hade mjuknat betydligt!! Så mitt råd om ni gör tårtan så som jag nu gjorde är att göra den ett dygn i förväg! 
Men om nån som läser detta blogginlägg vet varför det blev som det blev och vet vad man kan göra istället så SNÄLLA skriv en kommentar till mig och berätta!! Tyvärr kan jag inte fråga min pappa, för han har varit död i 12 år...!

Anneli.

1 kommentar:

Anneli Sjögren sa...

Tack för erbjudandet Ana, men jag är inte så aktiv här på bloggen så det känns inte aktuellt.