fredag 16 mars 2012

Mat eller godis...?

Godis eller mat...?? Avgör själva!!
Dessa små läckerbitar "uppfann" jag för några veckor sen när jag skulle vara borta en hel lång dag utan att veta om det skulle finnas något för mig att äta där jag var.
Att äta LCHF när man är vegetarian är inte alltid det lättaste och det är minsann inte alltid det finns så mycket att äta när man är borta nånstans!

Orsaken till att receptet blev som det blev var bl a att jag skulle träffa och prata med massa människor, och är det något jag "oroar" mig för i sociala sammanhang så är det att ha mat mellan tänderna!! Jag vågar inte le innan jag checkat av att tänderna ser fräscha ut! (Sån är jag...!!) :P

Kriterierna för min lilla matsäck var alltså:
*Ingenting som kan fastna mellan tänderna
*Det måste vara gott
*Det måste vara näringsrikt
*Sockerfritt

Äggulor (Ekologiska förstås!) innehåller massor med näring, och Ekologisk kallpressad kokosolja är också näringsrikt. Kakao (även det ekologiskt) innehåller både näring och antioxidanter, medan Steviasocker inte innehåller nånting man behöver...! Det tas dock inte upp av kroppen och det bidrar till den goda smaken så det fick ingå!!
Det enda som hamnar på minussidan är att det behöver förvaras kallt, men det ordnade jag genom att ha en liten kylväska med en frysklamp med mig! :D

Så här blev receptet för ca 24 stycken:

3 äggulor
½ dl smält kokosolja
2 rågade teskedar kakao
2 - 3 rågade teskedar Steviasocker (eller sukrin/sötrix)

GÖR SÅ HÄR:
Vispa äggulorna med Steviasocker och kakao. Häll i den varma kokosoljan i en fin stråle under fortsatt vispning/omrörning och fyll knäckformar med smeten.
Förvara i kylen. Hållbarheten är ca en vecka.

Anneli.

Inga kommentarer: