lördag 15 oktober 2011

Nyaste Lchf-brödet

Idag har jag bakat två sorters bröd: mjukt bröd och knäckebröd!
Knäckebrödet är fortfarande i ugnen på torkning, men det mjuka brödet är färdigt och avsmakat! :D
Det mjuka brödet bakade jag i min Tupperwareform i hjärtformat. Receptet blev perfekt för den formen!
Så här som på bilden här ovan såg brödet ut på undersidan!
Och så här såg det ut inuti! :D

Smaken var så där...! Nu ska jag väl erkänna att jag åt en skiva bröd med smör men utan pålägg och direkt efter maten så jag var redan ordentligt mätt. Men konsistensen var riktigt bra!! Nästan som vanligt "riktigt" bröd!! :D Men nästa gång ska jag blanda ihop smeten med en stavmixer så osten blir helt finfördelad - tror det blir ännu bättre!

Här kommer receptet:

4 ägg
1½ dl Pofibrer
1½ dl Bakepro (Hälsokost)
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
4 msk fiberhusk
3 dl riven ost
2 dl vatten
1 msk olja (inte så nödvändigt tror jag)

Blanda alla torra ingredienser med den rivna osten, sen i med äggen och vattnet (och oljan). Blanda noga - gärna med en stavmixer - och häll i en smord form. Grädda i ugnen på 180 - 200 grader i ca 30 - 40 minuter.

Anneli.

Inga kommentarer: