måndag 2 januari 2012

Ugnstorkade körsbärstomater

Inspirationen till dessa kommer från Birgitta Höglunds blogg, men jag gjorde en egen kryddblandning!
HÄR kan du se Birgittas ena blogginlägg där hon skriver om hur hon gör sina ugnstorkade coctailtomater.

Så här gjorde jag:
Jag började med kryddblandningen:
I en kaffekopp blandade jag:

1 tsk Lökpulver
1 tsk smulad Basilika
3 krm Trocomare örtsalt
1 rågat krm Cayennepeppar
1 rågat krm Svartpeppar
Kryddblandningen strödde jag över 4 askar (á 250 g) körsbärstomater som jag halverat och lagt ut på två bakpappersklädda plåtar.
Plåtarna ska stå inne i ugnen på 75 grader i ca 6 timmar med luckan lite på glänt. Jag har ju en varmluftsugn, men om jag inte hade haft det så hade jag flyttat om plåtarna i halvtid så den översta får vara underst och vise versa!
Lägg de varma tomathalvorna och kryddblandningen som hamnat bredvid på bakplåtspappret i en glasburk och häll på en god olja så det täcker tomaterna.
(Mina tomater var inne i ugnen en dryg timma längre för att jag räknade fel på tiden, men det blev goda ändå! Vissa av tomaterna var så torra så de var krispiga, men jag tyckte att det var gott!)
Som ni kan se så blir det inte så mycket av 4 askar tomater efter 6 timmar i ugnen!! Burken som jag använde har det varit Coop's Cornichonger i, med en bruttovikt på 340 g. Bara så ni kan tänka er storleken på burken.

Tomaterna håller sig i flera månader i kylskåpet bara de är täckta av oljan hela tiden!
Oljan som blir kvar använder jag förstås till salladsdressingar!!

Och smaken då???
Högsta betyg!!! Godare än godis!! :D

TIPS: Pressa gärna ner 2-3 vitlöksklyftor i oljan och rör om! Det sätter väldigt god smak på tomaterna!!

Anneli.

Inga kommentarer: